سال ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمدهاست. فارغالتحصیل کارگردانی و بازیگری از مدرسه آزاد تئاتر با مدیریت حمید سمندریان در سال۱۳۷۴ است.
بعد از حضور کوتاه در نمایش «دایره گچی قفقازی»، با ایفای نقش در نمایش «سه گانه وانیک» در سال ۱۳۸۴ جایزه «بازیگرسال» را از آن خود کرد. او علاوه بر بازیگری در زمینه کارگردانی تئاتر نیز فعال بوده و با فیلم «آنسوی رودخانه» به کارگردانی عباس احمدی مطلق در سال ۱۳۸۸ وارد سینما شد و سپس در فیلم سینمایی سایهها نقش آفرینی کرد. سریال «فردا دیر است» به کارگردانی "حسن فتحی" در سال 1377 اولین حضور او در قاب تلویزیون است. از جمله آثار مهمی که وی در سالهای فعالیت هنریاش در آنها به ایفای نقش پرداخته میتوان به فیلمسینمایی «سیانور»، سریالهای «پرده نشین» به کارگردانی بهروز شعیبی و «ترور خاموش» به کارگردانی "احمد معظمی" اشاره کرد.
ایفای نقش "وحید" در سریال «ملکاوان» بهانهای شد تا با وی به گفتگویی اختصاصی بنشینیم.
در سال 98 در دو سریال «ترورخاموش» و «ملکاوان» به کارگردانی آقای "احمد معظمی" حضور داشتید. اینطور تصور میشه که کارگردان مشترک این دو سریال دلیل حضور شما در آنهاست.
قطعاً یکی از دلایل حضور کارگردان است. اما همیشه نقش برای من در اولویت است. خیلی مهم است که در کار کارگردانی که دوستش دارم، قرار است چه نقشی را ایفا کنم. وقتی فیلمنامه «ملکاوان» را بعد از «ترور خاموش» به من تحویل دادند و آن را خواندم ، چون کل فیلمنامه آماده بود، خیلی برایم هیجان انگیز بود مخصوصاً در روزگاری که معمولاً تنها سه یا چهار قسمت فیلمنامهها آماده است. ولی در این پروژه تقریباً فیلمنامه کامل را داشتیم. نقشی که به من پیشنهاد شده بود، خیلی نقش خوبی بود. من با آقای "معظمی" قبل از «ترور خاموش» هم سابقه همکاری داشتم. همین فیلمنامه و شناخت قبلی دلیل حضور من در این سریال است.
در این چند قسمتی که از سریال «ملکاوان» پخش شده، "وحید" را یک شخصیت معمایی و چند لایه دیدیم به طوری که قضاوت در مورد آینده این شخصیت خیلی سخته. از آنجا که یک بازیگر وقتی قرار است نقشی چند لایه با ابعاد شخصیتی متعددیرا بازی کند باید کاملاً به آن شخصیت اشراف داشته باشد. چه عواملی به شما کمک کرد که به شخصیت درست و واقعی "وحید" رسیدید؟
فیلمنامه خیلی مهم است. مرجع اصلی هر بازیگر فیلمنامه است. وقتی فیلمنامه درست نوشته شده باشد و شخصیتپردازی درستی داشته باشد با راهنماییهای کارگردان و نویسنده و تلاشی که خود بازیگر برای رسیدن به نقش، این مسئله امکان پذیر می شود. من باید طوری این نقش را بازی می کردم که ماجرای اصلی لو نرود و پیچیدگیها بماند. الان خیلی زیاد نمیتوانیم در مورد "وحید" قضاوت کنیم ولی همانطور که شما گفتید این شخصیت پیچیدگیهای زیادی دارد و باید ببینیم در آینده چه اتفاقی برای او میافتد.
به نظر شما میتواند یکی از نقشهای ماندگار شما باشد؟
من این نقش را خیلی دوست دارم. ولی ماندگاری یک نقش را مخاطب مشخص میکند. بهرحال برای این کار خیلی تلاش کردم. نه تنها برای این کار بلکه برای تمام نقشهایم تلاش میکنم. در جواب سوال باز هم برمیگردم به مسئله فیلمنامه خیلی خوب که باعث شده تمام نقشها درست باشند. امیدوارم که کل کار ماندگار شده باشد.
شما هم در تئاتر فعالیت دارید و هم در تصویر. اولویت شما برای کار کدام مدیوم هست؟
اولویت من کار خوب است. ولی از تئاتر نمیتوانم جدا شوم. حس عجیبی در من ایجاد میکند. ولی در کل، نقش خوب و کار خوب برای من اولویت است.
در حال حاضر مشغول کاری هستید؟
الان یک تئاتر روی صحنه دارم و یک فیلم هم در بخش هنر و تجربه به کارگردانی آقای "محمدعلی سجادی" در حال اکران دارم. سریال «ملکاوان» هم روی آنتن هست و جالب است که من هر سه تای این کارها را خیلی دوست دارم چون هر سه را خودم انتخاب کردم. من به هیچ کاری به دید کارمندی نگاه نمیکنم. به همین دلیل کاری را انتخاب میکنم که دوست داشته باشم با همه نقاط ضعف و قوتی که دارد.
حالا با توجه به تفاوتهای مدیوم تصویر و تئاتر، موفقیت یک بازیگر در یک اثر تصویری میتواند تضمین کننده موفقیت او در صحنه تئاتر هم باشد؟
نه. چنین چیزی نمیتواند اتفاق بیفتد. در کار تصویر تمام گروه باید خیلی منسجم باشد تا یک کار خوب از آب دربیاید در تئاتر همه عوامل باید با هم هماهنگ باشند تا یک کار خوب روی صحنه برود ولی یک بازیگر در کار تصویر، خیلی نمیتواند همه عوامل را با خودتان همسو کند و در مراحل چهارم یا پنجم اهمیت قرار میگیرد. فیلمبردار، کارگردان، فیلمنامه و تدوینگر همه قبل از بازیگر هستند. اگر جایی نور یا تصویر یا تدوین اشتباه باشد، میتواند مسبب شود که بازیگر اصلاً دیده نشود ولی روی صحنه این مسئله وجود ندارد.
مضافاً اینکه در کار تصویر جای اشتباه وجود دارد و این مسئله خیلی ها را تنبل کرده. ولی یک بازیگر روی صحنه جای خطا ندارد و باید به شدت متمرکز باشد و همه چیز باید روی صحنه درست باشد و دل همه عوامل باید برای یک اجرای خوب در لحظه بتپد تا یک کار خوب روی صحنه برود. در سریال ملکاوان ما گروهی خوب داشتیم و بازخورد خوبی هم که در این چند قسمت پخش شده گرفتیم نتیجه همین مسئله است. کارگردانی خوب، تهیهکننده، تصویر و بازیگرها همه عوامل سر جای خود بودند و خوب و همدل بودند.
اگر نویسنده بودید برای خودتان چه نقشی مینوشتید؟
سوال جالبی پرسیدید. اگر قرار باشد این کار را بکنم، برای خودم نقشی مینویسم که هیچکدام از ویژگیهایش را در شخصیت خودم نداشته باشم. نقشی که بسیار چالش برانگیز باشد برایم تا بتوانم آن را پیدا کنم.
در چه ژانری باشد؟
به این فکر نکردم. برای همین گفتم که سوال جالبی بود. چون من بازیگر فیلمنامه و کتاب و داستانهای زیادی میخوانم و ممکن است خیلی از نقشها را دوست داشته باشم. ولی فکر میکنم نقشی که خیلی از من دور باشد و مرا وادار به تحقیق کند را دوست دارم.
برای مخاطبان آیفیلمی، بینندگان سریال ملکاوان پیامی دارید؟
خیلی خوشحال میشوم که کار را ببیند. چون خیلی برای این کار زحمت کشیده شده. کیفیت کار برای کارگردان این کار خیلی مهم است. آقای معظمی همیشه با بازیگر گفتگو میکنند و ایدههای جذاب زیادی دارند و به همین دلیل دوست دارم با این کارگردان کار کنم. آقای مصریپور، تهیهکننده این کار اگر نبودند این کار اصلاً پیش نمیرفت. تصویربرداری این سریال، طراحیها و بازیهای همه دوستان نشان از زحمت فراوان برای این کار است. امیدوارم این کار را دوست داشته باشند. لحظه به لحظه این سریال پرزحمت بود و این قبیل کارها معمولاً دیده میشوند.
مصاحبه اختصاصی با نازنین فراهانی
آخرین خبرها و ویدیوها از ملکاوان
صفحه رسمی ملکاوان در اینستاگرام
بیوگرافی بازیگران سریال ملکاوان + عکس و خلاصه داستان
مصاحبه کننده: سمانه مقدم